BELEIDSPLAN 2025-2030
Missie en Visie
Stichting ccd produkties zal zich de komende jaren bezighouden met het produceren, ontwikkelen en uitvoeren van educatieve projecten, waarin mediawijsheid wordt bevorderd, democratische waarden worden uitgedragen en burgerschap wordt versterkt. Wij geloven dat leren effectief en impactvol wordt wanneer het een combinatie biedt van kritisch denken, creatieve expressie en onderzoek. Vanuit het idee van Homo Ludens – de spelende mens – willen wij leerlingen stimuleren om spelenderwijs complexe vraagstukken te onderzoeken en hierbij hun inlevend vermogen en verbeeldingskracht aan te spreken.
Onze projecten bieden jongeren de ruimte om op een toegankelijke en creatieve manier na te denken over actuele thema’s zoals populisme, polarisatie, propaganda, nepnieuws en democratie versus dictatuur. Het zelf filmen gebruiken we als medium om deze thema’s te verkennen, samenwerking te bevorderen en complexe inzichten op een visuele manier uit te drukken.
Onze kernwaarden zijn:
Kritisch denken: Het ontwikkelen van een scherp en analytisch vermogen om feiten van fictie te onderscheiden en een eigen mening te vormen.
Creatieve expressie: Het aanboren van verbeeldingskracht en artistieke talenten om complexe ideeën te vertalen naar verhalen die omgezet worden in een film.
Speelse ontdekking: Het leren door te experimenteren, te spelen en samen te werken, waarbij plezier en onderzoek hand in hand gaan.
Wij streven ernaar om jongeren niet alleen bewust te maken van de gevaren van desinformatie en autoritaire systemen, maar ook om hen te inspireren als actieve en geïnformeerde burgers van zowel de eigen leefomgeving als Nederland en Europa.
Urgentie van onze missie
We leven in een tijd waarin de fundamenten van onze democratie steeds meer onder druk komen te staan. Desinformatie verspreidt zich razendsnel via sociale media, terwijl het vertrouwen in journalistiek en betrouwbare informatie afneemt. Jongeren halen hun nieuws vaak uit onbetrouwbare bronnen, zoals TikTok en andere sociale media, en hebben weinig inzicht in de waarde van democratische principes. Onderzoek toont zelfs aan dat een zorgwekkend aantal jongeren zou kiezen voor een autoritaire ‘sterke man’, zonder de gevaren hiervan te overzien.
Tegelijkertijd zien we in onze samenleving dat bepaalde groepen structureel worden achtergesteld of uitgesloten. Mensen worden beoordeeld op basis van hun achtergrond, geloof, geslacht of identiteit, in plaats van op wie ze werkelijk zijn. Dit ondermijnt niet alleen onze democratische waarden, maar ook ons vermogen om als samenleving samen te leven in wederzijds respect.
Daarom is de missie van stichting CCD produkties urgenter dan ooit. Wij vechten tegen deze ontwikkelingen door jongeren op een creatieve en speelse manier bewust te maken van de kracht van democratische waarden en inclusiviteit.
In al onze projecten benadrukken we het belang van respect voor iedereen, ongeacht achtergrond, en maken we expliciet ruimte voor verhalen van gemarginaliseerde groepen. Het waarborgen van onze grondwet en de rechten die daarin verankerd zijn, vormt de kern van ons werk.
Met onze workshops leren we jongeren niet alleen kritisch denken en mediawijsheid, maar geven we hen ook de tools om empathie te ontwikkelen en te begrijpen waarom een eerlijke, inclusieve samenleving zo essentieel is. We willen dat elke jongere begrijpt dat democratie niet vanzelfsprekend is, en dat zij zelf de sleutel in handen hebben om deze te beschermen. Samen bouwen we aan een generatie die opstaat tegen onrecht, desinformatie en uitsluiting – en die gelooft in de kracht van een vrije en rechtvaardige samenleving.
Doelstellingen 2025-2030
1. Mediawijsheid en kritisch denken
Leerlingen leren propaganda en nepnieuws herkennen en analyseren.
Ze begrijpen waarom waarheid een cruciale pijler is voor een vrije samenleving.
2. Bewustwording van democratische waarden
Onze programma’s belichten de risico’s van autoritaire systemen en benadrukken het belang van democratische processen.
We stimuleren leerlingen na te denken over hun eigen rol als actieve burgers en de verantwoordelijkheden die daarbij horen.
3. Europees burgerschap
Via internationale samenwerkingen ontdekken leerlingen wat het betekent om niet alleen Nederlander, maar ook Europeaan te zijn.
Ze leren van elkaars perspectieven en geschiedenis en ontdekken hoe we samen een rechtvaardige toekomst kunnen bouwen.
4. Creatieve expressie en samenwerking
Film als eindproduct is een krachtig middel om jongeren complexe ideeën op een toegankelijke en creatieve manier te laten verbeelden.
Samenwerken in teams bevordert sociale vaardigheden en maakt het leerproces leuk en dynamisch.
5. Onderzoekende speelsheid als essentieel element
Wij geloven dat leren ook plezierig moet zijn. Door spelelementen, humor en creativiteit in onze workshops te integreren, zorgen we ervoor dat leerlingen niet alleen leren, maar ook met enthousiasme terugkijken op hun ervaring. In dit kader ontwikkelen we diverse spelconcepten met daaraan gekoppeld verschillende groepsopdrachten.
Projecten basisonderwijs
Check Check Dubbelcheck
Status: voortzetting en uitbreiding
Check Check Dubbelcheck is een interactieve meerdaagse workshop waarin basisschoolleerlingen spelenderwijs kritisch leren omgaan met media, zowel als consument als maker. Ze leren hoe ze nepnieuws kunnen herkennen, betrouwbare informatiebronnen kunnen vinden en hoe ze zelf een overtuigende presentatietekst kunnen schrijven. Daarnaast ontwikkelen ze belangrijke journalistieke vaardigheden, zoals het voorbereiden en uitvoeren van een interview en het maken van een reportage.
Een extra focus ligt op het presenteren: leerlingen leren hoe ze zichzelf overtuigend voor een camera kunnen uitdrukken. Alle bijdragen worden opgenomen voor een greenscreen, waarbij de leerlingen zelf geschikte beelden selecteren om als achtergrond in te voegen. Dit geeft hun niet alleen een extra creatieve uitdaging, maar ook een diepere betrokkenheid bij hun eindproduct.
De thema’s die in de workshop worden behandeld, zijn altijd actueel en herkenbaar voor leerlingen. Denk aan onderwerpen als armoede, ongelijkheid of het vergelijken van landen binnen Europa en de wereld. Deze thema’s maken het mogelijk om leerlingen op een speelse maar inhoudelijke manier te laten nadenken over maatschappelijke vraagstukken.
Het programma wordt afgesloten met een gezamenlijk klasjournaal waarin alle reportages en presentaties worden verwerkt. Het journaal dient als reflectie- en discussiemoment in de klas, waarbij leerlingen niet alleen leren van hun eigen werk, maar ook van dat van hun klasgenoten.
De Dictatuur Show Light
Status: ontwikkelen, produceren en uitvoeren
De Dictatuur Show Light laat leerlingen kennismaken met de waarde van vrijheid en de gevaren van machtsmisbruik, maar op een luchtige en toegankelijke manier. Tijdens deze workshop wordt gebruik gemaakt van een interactief realiteitsspel met uitdagende en creatieve filmopdrachten. De klas wordt verdeeld in groepjes. Elk kind uit het groepje krijgt een bepaalde rol. In die rol onderzoeken de leerlingen thema’s zoals rechtvaardigheid, macht en samenwerking. Daarna vertalen ze hun ideeën naar een eindproduct: een film waarin ze deze onderwerpen verkennen. Het project combineert leren en spelen, waardoor de lesstof optimaal blijft hangen.
Damsko Goons
Status: voortzetting en uitbreiding
Dit unieke project, oorspronkelijk ontwikkeld voor Amsterdam 750 jaar, neemt leerlingen mee op een reis door de geschiedenis van hun stad. De basis van het programma zijn historische foto’s van Amsterdam, gemaakt tussen 1850 en 1990. Tijdens een klassikale introductie ontdekken de leerlingen de geschiedenis van de fotografie en het verhaal van hun stad door de jaren heen.
Vervolgens gaan ze in duo’s aan de slag: elk duo krijgt een print van een historische foto en achtergrondinformatie. Ze duiken in de wereld van de afbeelding en brengen die tot leven door zich in te leven in een persoon, object of ander element op de foto. Daarna schrijven ze een verhaal dat ze voor een greenscreen presenteren, met zoveel mogelijk gevoel en creativiteit. De workshopleiders filmen deze verhalen en verwerken ze tot een gezamenlijk klasjournaal, waarin geschiedenis en verbeeldingskracht samenkomen.
Projecten voortgezet onderwijs
De Dictatuur Show
Status: voortzetting en uitbreiding
De Dictatuur Show is een meerdaagse workshop waarin leerlingen op een interactieve en indringende manier leren over het leven in dictaturen. Ze ontdekken hoe autoritaire regimes functioneren, hoe propaganda wordt ingezet om deze systemen in stand te houden, en hoe dit vaak leidt tot mensonterende situaties, vooral voor minderheden.
Tijdens de workshop werken de leerlingen stap voor stap toe naar een eindfilm. Hierin verwerken zij hun inzichten en gebruiken ze humor en creativiteit om complexe thema’s toegankelijk te maken. De film dient niet alleen als een reflectie op wat ze hebben geleerd, maar ook als een krachtige waarschuwing tegen de gevaren van autoritaire systemen.
In een uitgebreidere versie van de workshop wordt extra nadruk gelegd op presentatie- en journalistieke vaardigheden. Leerlingen leren overtuigend voor een camera te spreken, een gedegen interview af te nemen en een reportage op te bouwen. Elke bijdrage wordt professioneel opgenomen tegen een greenscreen, waarbij de leerlingen zelf relevante achtergrondbeelden selecteren. Deze aanpak biedt hen niet alleen een creatieve uitdaging, maar vergroot ook hun betrokkenheid en eigenaarschap over het eindproduct.
Met De Dictatuur Show geven we jongeren niet alleen inzicht in de gevaren van dictaturen, maar bieden we hen ook de vaardigheden en het bewustzijn om deze kritisch te onderzoeken en er tegen op te staan.
Dit Is Geen Propaganda
Status: produceren ontwikkelen en uitvoeren
Samen met leerlingen van een media academie wordt in fase 1 lesmateriaal gemaakt. Er worden creatieve portretten gemaakt van jonge immigranten. Deze portretten vormen de basis van een realiteitsspel voor midden- en bovenbouw van het VO.
Tijdens dit spel ontdekken de leerlingen via een ontdekkingstocht en het uitvoeren van creatieve opdrachten, waaronder het maken van verschillende korte films, hoe het is om te leven in een dictatuur. Ook ontdekken ze hoe propaganda werkt, waarom het zo krachtig is en hoe je jezelf ertegen kunt beschermen.
Projecten internationale samenwerking
I Am The Law
Uitvoering en uitbreiding
I Am The Law is een grensoverschrijdend project waarin Nederlandse en Europese scholen worden gekoppeld om samen films te maken over thema’s zoals rechtvaardigheid, democratie en Europees burgerschap. Het project biedt leerlingen de kans om elkaars culturele en historische achtergronden te verkennen en inzicht te krijgen in de gedeelde waarden die Europese samenwerking mogelijk maken.
Tijdens de workshops leren leerlingen niet alleen over de principes van democratie en rechtvaardigheid, maar ook hoe deze in verschillende landen worden toegepast. Ze bespreken hoe schendingen van deze principes eruitzien en wat de gevolgen daarvan zijn. Door in internationale groepen samen te werken, ontwikkelen zij begrip en respect voor elkaars perspectieven, terwijl zij gezamenlijk werken aan een creatieve en inhoudelijke productie.
In 2025 wordt de pilotfase gelanceerd, waarbij leerlingen van het Koning Keizer College in Amstelveen worden gekoppeld aan hun leeftijdsgenoten van De Naucyciel radna dzielnicy Technicum in Katowice, Polen. Het programma begint met een reeks online bijeenkomsten waarin leerlingen elkaars denkbeelden en contexten verkennen. Ze werken vervolgens samen aan vraag-en-antwoordfilms waarin zij actuele kwesties rondom rechtvaardigheid en democratie belichten vanuit hun eigen ervaringen en omgeving. Deze samenwerking mondt uit in een gezamenlijke film die op beide scholen zal worden vertoond en besproken.
Na deze pilotfase breiden we het project uit door andere Nederlandse scholen te koppelen aan partnerscholen uit Portugal, Roemenië en Kroatië. Dit zal leiden tot een reeks unieke films, elk met een eigen focus en karakter, waarin de kracht van Europese samenwerking en wederzijds begrip centraal staan.
Naast de filmproducties moedigen we langdurige partnerschappen aan tussen de deelnemende scholen. Het doel is om een duurzaam netwerk op te bouwen waarin scholen, docenten en leerlingen elkaar blijven inspireren en van elkaar blijven leren. Zo draagt I Am The Law niet alleen bij aan kennis en bewustwording, maar ook aan het versterken van de band tussen jongeren in Europa en het bevorderen van Europees burgerschap.
Samenvatting
Belang van goede journalistiek
In al onze projecten besteden we expliciet aandacht aan de waarde van goede journalistiek en onderzoeksjournalistiek. Zonder een vrije pers en kritische verslaggeving kunnen machthebbers ongehinderd hun gang gaan. Dictaturen begrijpen dit als geen ander: journalisten worden vaak het eerste slachtoffer van censuur en onderdrukking.
Onze workshops laten leerlingen zien hoe journalistiek functioneert als waakhond van de democratie. We onderzoeken samen hoe journalistiek werkt, waarom persvrijheid essentieel is en wat er gebeurt als die vrijheid verdwijnt. Door praktische opdrachten leren leerlingen wat het verschil is tussen betrouwbare en onbetrouwbare informatiebronnen, en waarom het cruciaal is om altijd op zoek te gaan naar de waarheid.
Creativiteit als krachtig middel
Film is een uniek medium dat jongeren in staat stelt hun ideeën en emoties krachtig uit te drukken. In onze workshops leren leerlingen niet alleen de technische vaardigheden van filmmaken, maar ook hoe ze verhalen kunnen vertellen die impact hebben. Door samen te werken aan een film, ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden zoals teamwork, communicatie en probleemoplossend denken.
De films die ze maken zijn niet alleen een creatief eindproduct, maar ook een middel om bewustwording te vergroten bij hun medeleerlingen, ouders en docenten. Zo reikt de impact van onze projecten verder dan de workshops zelf.
Speelsheid als sleutel tot leren
We geloven dat speelsheid en plezier een essentieel onderdeel zijn van effectief leren. Door interactieve opdrachten, creatieve uitdagingen en ruimte voor humor in onze workshops te integreren, maken we het leerproces niet alleen inhoudelijk waardevol, maar ook toegankelijk en inspirerend. Deze combinatie zorgt ervoor dat de boodschap beter blijft hangen en dat leerlingen gemotiveerd raken om zich verder te verdiepen in de thema’s die we behandelen.
Uitvoering en Planning
De komende vijf jaar richten we ons op:
– Het jaarlijks bereiken van minimaal 60 scholen met onze meerdaagse workshops.
– Het organiseren van minstens drie internationale samenwerkingsprojecten per jaar.
– Het ontwikkelen van een digitaal platform waar leerlingen en docenten ervaringen, kennis en creaties kunnen delen.
Financiering en Partnerschappen
– Wij zoeken financiering via subsidies, fondsen en samenwerkingen met maatschappelijke organisaties en bedrijven. We willen nauwer samenwerken met journalistieke organisaties en mediapartners om de kwaliteit en relevantie van onze projecten te versterken.
Evaluatie en Verantwoording
Jaarlijks evalueren we onze projecten op basis van impact, bereik en kwaliteit. Feedback van leerlingen, docenten en partners wordt gebruikt om onze workshops verder te verbeteren. Daarnaast publiceren we een jaarlijks rapport waarin we transparant verslag doen van onze activiteiten en resultaten.
Slotwoord
Stichting CCD Produkties biedt een unieke combinatie van kritische reflectie, creatieve expressie en speelsheid. Met onze workshops bereiden we jongeren voor op een toekomst waarin kritisch denken, mediawijsheid en het koesteren van democratische waarden essentieel zijn.
Door het medium film en de kernwaarden kritisch, creatief en speels te combineren, maken we complexe thema’s toegankelijk en inspirerend. Samen bouwen we aan een generatie die niet alleen begrijpt wat democratie betekent, maar ook hoe ze deze kan beschermen.